2013-01-22

om att tycka om och tycka rätt.

i förra inlägget så suckade jag lite över det svartvita i lotta agatons shop när jag var där i förra veckan. jag fick ett väldigt bra och klokt svar av dig lotta i kommentarsfältet i inlägget nedan. tack för det!
jag skulle vilja utveckla den där sucken lite.
det som jag tycker är anmärkningsvärt är att vi i vårt lilla pytteland har en tendens att inte sticka ut och att inte vara för mycket.
var lagom.
vara som alla andra.
lotta agaton som är en mycket skicklig stylist och som verkligen har hittat sin nisch blev omåttligt populär och är det fortfarande. jag ska inte sticka under stol med att jag själv anammat och inspirerats av många bilder i detta manér.
och när sedan beckmans hade kurser i styling med lotta som lärare blev sverige begåvade med ännu fler små-lottor som stylade bilder med dom "rätta" attributen.
(kanske är det så beckmanskursens slutprov är - att styla olika med samma produkter?)
men nu är det trähänder, tolixstolar och sennerholtaffischer i var och varannan bild.
lite samma är det ju inom mäklarbranschens stylade hem.
dom rätta prylarna på rätt plats. och samma, samma, samma.
och jag märker ju själv när jag jobbar ihop med stylister här i lilla göteborg att utbudet är ytterst skralt och att samma prylar har en tendens att dyka upp på bild efter bild, miljö efter miljö.
det är jättesvårt att utmana och att hitta en egen stil.
kanske är det slutbeställarens rädsla som vill ta det säkra före det osäkra? kanske är det vi kreatörer som inte vågar utmana och sälja in det lite mer annorlunda?
för det är ju just det man som ad söker efter.
olika stylisters OLIKA stil.
lite som när man anlitar olika fotografer för olika ändamål.
jag skulle önska att det fanns en större bredd i inredningsbilder.
jag skulle vilja bli lite förvånad och kanske irriterad, glad, förbryllad?
jag skulle vilja att fler stylister gjorde som lotta skrev. "att göra det man gillar och tror på själv".
kör på och var en expert på din egen grej, utmana och var inte bara en rätt kasst betald rekvisita-ihop-plockare.
heja dig lotta som kör din linje, som funkar jättebra.

och tänk vad roligt det kunde bli om vi begåvades med fler som dig fast med ännu mer olika ansikten!







9 kommentarer:

  1. Jag suckar med dig. Det handlar inte om att det finns en stylist som är kär i allt det svarta, vita och allt grått där emellan. Det kanske helt enkelt är så du är Lotta Agaton?

    Men jag blir förvånad över hur många som lägger ner massor av tid och pengar i inredning som inte på något sätt speglar deras personligheter.

    Det är underbart att idag kunna inspireras av hem överallt på nätet och slippa betala dyra pengar för att köpa extremt selektiv inspiration i glättade magasin.

    Jag önskar att alla vågade lägga lite saker ”de gillar fast är osäkra på om någon annan gillar” i en mapp på skrivbordet till att börja med!

    Ang. stylistyrket så är det en annan sak. Det är eran förbannade skyldighet att tänka i egna banor.

    SvaraRadera
  2. Jag måste bara berömma er för er renovering. Det blir SÅ fint och ni lyckas ju ha det fint i kaoset :), det är inte alla som kan. Och när jag ser era golv ringer jag maken och suckar, det gör vi båda två. Just nu har vi fula, inte bara lite fula utan hemska, mattor med träimitation på på golvet(som inte sitter fast och följer med när man dammsuger :().
    Men tack för all inspiration och att ni delar med er/sanna

    SvaraRadera
  3. Olika stil - ja tack!

    Är riktigt trött på den där likriktade livsstilsstajlingen. Det som skulle vara så personligt är extremt mainstream och direkt knutet till klass, ålder och inkomst (och surdegsbak och barfotalöpning...).

    Det är inte mycket som gör mig så oinspirerad som inredningsmagasin även fast jag ju egentligen gillar inredning. Då är det mer inspirerande är det att titta på bilderna i bostadsannonser ty där visas inte bara lägenheter i innerstaden.

    SvaraRadera
  4. bra skrivet Lotta! Jag tror det är många som känner som dig- även vi icke kreatörer skulle önska lite variation i alla likadana hem, heminredningsreportage och stylade bilder.
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  5. Helt rätt, bra skrivet! Önskar ökad variation för mer inspiration. :)

    SvaraRadera
  6. Du beskrev precis det som jag & min syster snackat mycket om. Samma samma samma. Och så bilder på Instagram som får 150 likes för att "rätt person" visar en bild på en betongvägg med en väska lite slarvigt hängts på en krok. Typ. Så tack för att du "vågar"!!!
    TACK!

    SvaraRadera
  7. Tack! Bra skrivet!
    Jag tror att problemet är att stylistyrket är väldigt nytt och det finns ingen egentlig utbildning, min kurs var 50 timmar och tänkt som en grund för att kunna börja assistera som idag är det enda sättet att på riktigt lära sig yrket. Om man inte har erfarenhet eller en gedigen utbildning tror jag att det är svårt att våga köra sin egen stil och det finns framförallt ingen tid till att exprimentera och hitta något eget eller att hitta på något nytt (som är grunden för att lyckas tror jag) och då är det lättare att försöka göra likadant som något man sett funka. Problemet blir då det vi ser idag att det mesta är väldigt likriktat och tråkigt. Man måste också se skillnad, det mesta som snurrar på Instagram och bloggar är inte gjort av stylister eller ens någon som kallar sig stylist utan folk som bara tycker att det är kul att hålla på hemma men alla kanaler gör att det blir överdos och svårt att hitta något kul i mängden.

    SvaraRadera
  8. Jag blir så urbota trött på personer som köper ett hem. De knatar in på *valfri inredningsbutik* och köper ett koncept. Ett hem ska (i mitt tyckte) växa fram, det är inget man bara går och köper sådär. Usch. Fram för mer personliga hem! :D

    SvaraRadera
  9. Håller med!
    Men med tanke på att blogg-bilderna gått från vittvittvitt till mörkt (brunsvart) torde ju inredningsbloggarna följa snart. Eller?

    SvaraRadera

hej!
vad skoj att du vill säga något!
på grund av spam som just nu trillar in så behöver jag veta att du inte är en robot. hoppas det är okej!