2012-11-28

det som göms i snö, kommer upp...

...när man river upp uterumsgolvet.
gamla mattor, bänkskivor, trädörrar, lite trall, råttbon innehållandes bajs och ekollon. (vad nu det kommer ifrån!?) vi har ingen ek i närheten ju!
en berest råtta? globetråtter? GAH, vad göteborskt.
iallafall. idag rev snickarna upp uterumsgolvet och under all bröte visade det sig finnas sand.
sandlådesand. inte alls väggrus, som det stod på bygglovspapper från 70-talet.
sand är ju inte det mest dränerande materialet, så därför tar snickaren med en "pryo" i morgon som får tillbringa dagen med att gräva bort det. för att sen fylla upp med riktig makadam.
exakt hur dom kommer göra golvet är i denna stund inte helt klar.
vi får svar på det i morgon.
det som är lite bra är att det är gjutet en liten betongmur som bär upp stolpar där ytterväggen är fäst i.
alltså är det den bärande delen. och golvet (sanden) har ett hyfsat djup så det finns gott om plats för isolering och golvvärme. i taket finns plats att isolera också, och likaväl väggarna. bra!
i köket drog vvs:aren avlopp och vatten till andra sidan mot fönstret, så snart kan vi stå och diska och kolla in trädgården på samma gång! spårade spånskivor för golvvärmen (vattenburen, som kopplas till det befintliga systemet) kom också upp.
och några gipsskivor var satta.

solrum kommer ett tag framöver bli mycket av en renoveringsblogg, med läskigt kassa mobilbilder av gammal isolering och tretexskivor.
inte så sexigt kanske, men det är ju mitt liv just nu och vad jag tycker är intressant.
och det som är så bra är att det är min egen blogg och egentligen för mig och min familj jag bloggar
och sen gör jag vad jag vill med den. haha!
hoppas ni tycker det är lite, lite skoj att läsa och stannar kvar?







5 kommentarer:

  1. He, he renovering är inte speciellt vackert, men verkligt! Bra att du delar med dig av det, många går ju igenom husrenoveringar någon gång i livet:-) kram Sophia

    SvaraRadera
  2. Vilken resa Lotta! Spännande att följa!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det ska bli spännande att följa er renovering - jag kommer definitivt att stanna kvar och läsa ALLT och titta på ALLA bilder. Heja er!
    Hälsningar Höstanemon

    SvaraRadera

hej!
vad skoj att du vill säga något!
på grund av spam som just nu trillar in så behöver jag veta att du inte är en robot. hoppas det är okej!