2009-11-09

svininfluensavaccin och novemberträdgård.


utanför blir det mörkt tidigt. igår trodde vi att klockan var 17 när den bara var 15.
men det var en härlig dag. vi hade bestämt att inte bestämma något. det är bra ibland. egentligen skulle jag gå på bloggträff, men det har varit så himla mycket av allt och jag ville bara vara med min familj. plus att jag inte kunde gå idag ändå. så jag tackade nej. och gick ut med mössa, gummistövlar och skabbjackan. sedan var vi ute och krattade löv, satte lökar.
sandoxalis, neapellök och anemoner i blandade färger.
grävde ner ljung gjorde jag med. som hade stått för blött i en kruka och blivit lite brun och tråkig. jag längtar till våren. och att se vad som händer därute.

idag släpptes influensavaccinet för förskolebarn här i göteborg. sambon tog med sig trötta barn från dagis ner till bvc. storasyster skulle vaccineras. såklart var vaccinet slut för dagen och folk hade köat en timme innan dom skulle börja för nummerlappar. storasyster grät för att hon viiilllee ju ha en spruuuta!
jag tog vägen om ett privat ställe på vägen hem där jag själv listat mig. och tänkt lista barnen. gjorde det. sedan var det bara att hämta storasyster för sprutan. ingen kö. lugnt och fint.
hon är tapper. och med en belöningspresent från ica maxi efteråt så blev det ju fantastiskt bra!
först hade jag bara tänkt att vaccinera mig. för att inte smitta ner folk i min omgivning.
och barnen främst.
men när farfar läkaren (som oftast är iskall och inte hetsar upp sig i onödan när det gäller sjukdomar) tyckte att självklart ska barnen vaccineras. (i uppsala och stockholm vaccineras nu barn under fyra år också.) så bestämde jag om mig.
tycker att det är lite hysteriskt just nu bara. och blir såklart lite, lite rädd. inte för min del, men jag hatar oron när barnen blir sjuka.
vi får vaccin på jobbet. men inte förrän om några veckor.
jaja. nu får vi se om biverkningarna med feber och influensaliknande symptom kommer i morgon på storasyster.

vi är beredda.

2 kommentarer:

  1. Jag var med mina båda gossar igår och vaccinerade dem med. Nu är vi vaccierade hela familjen och det känns bra. Vi fick det ju tidigt på jobbet pga att det är vi som skall vårda alla dem som hamnar i respirator ( OM det blir sådant skräckscenario som de målar upp...?)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. usch.
    usch säger jag bara.
    det är så svårt att bestämma sig.
    jag tycker inte om det där.
    känner mig väldigt osäker och ambivalent.
    men efter ditt inlägg blev jag ändå lite mer för att ta sprutan...
    vi får helt enkelt se.
    men visst är det otäckt!

    SvaraRadera

hej!
vad skoj att du vill säga något!
på grund av spam som just nu trillar in så behöver jag veta att du inte är en robot. hoppas det är okej!